SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 228 >>

DEVAM: 89. Cünüp Olan Kişinin Guslü Geciktirmesi

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ عَنْ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنَامُ وَهُوَ جُنُبٌ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَمَسَّ مَاءً قَالَ أَبُو دَاوُد حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْوَاسِطِيُّ قَالَ سَمِعْتُ يَزِيدَ بْنَ هَارُونَ يَقُولُ هَذَا الْحَدِيثُ وَهْمٌ يَعْنِي حَدِيثَ أَبِي إِسْحَقَ

 

Aişe (r.a.) şöyle demiştir; "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) cünup olduğu halde, suya dokunmadan uyurdu."

 

Ebu Davud dedi ki; Hasen b. Ali el-Vasıti bize haber verdi ve dedi ki; "Yezid b. Harun'un Bu hadis (Ebu İshak hadisini kastederek) yanılmadır, dediğini duydum."

 

 

Diğer tahric: Tirmizî, tahare; Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Hadisten Resulullah Efendimizin cünup olduğu halde abdest almadan ve gusletmeden uyuduğu anlaşılmaktadır. Efendimizin bu hareketi, cünupken, abdest almadan uyumanın caiz olduğunu göstermek içindir.

 

Nevevi, Müslim Şerhi'nde şunları söyler: "Bu hadis sahihse, Nebi aleyhisselam'ın uyumadan evvel abdest aldığını belirten diğer rivayetlere muhalefet arzetmemektedir. Bu rivayetlerin te'lifi şu iki şekilde yapılmıştır.

 

1. Burada su'ya dokunmadan maksad gusüldür. Bu iki büyük imam (Ebu'l-Abbas ibn Şureyh ve Ebu Bekir el-Beyhaki)ın te'vilidir.

 

2. Bazı hallerde Resulullah asla suya el sürmemiştir. Şayet devamlı abdest alsaydı, onun vacip olduğu zannedilebilirdi. Bence uygun olan te'vil de budur."

 

Müellifin sondaki ziyadeyi getirmekten maksadı, bu hadisin halini beyan etmektir. Bu hadiste hata olduğunu Ebu Davud'tan başka söyleyenler de vardır. Tirmizi de;

 

"Resulullah'in uyumadan önce abdest aldığına dair olan Hz. Aişe hadisini Esved'den bir çok kişi rivayet etmiştir. Bu, Ebu İshak'ın Esved'den rivayet ettiği (üzerinde durduğumuz) hadisten daha sahihtir. Bu hadisi, Ebu İshak'tan, Şu'be, Sevri ve başkaları rivayet etmiştir. Bunların hepsi hatanın Ebu İshak'tan olduğu görüşündedir" denilmektedir.

 

Ebu İshak'ın yanıldığı nokta şudur: O, bu hadisi uzun bir hadisten kısaltmış fakat bunu yaparken hata etmiştir. Hadisin tamamını Tahavi rivayet etmiştir. Tahavi rivayetinin sonunda; 'Resulullah'ın suya dokunmamasından muradı gusletmemesidir, bu da abdest almadığını ifade etmez" demiştir.

 

Bütün bu söylenenlere rağmen ibn Mace de aynı hadisi, Ebu Davud'taki şekli ile rivayet etmiştir. Bu hususta imam Nevevi'nin biraz önce söylediği gibi doğru görüş: "Üzerinden namaz vakti geçmemek ve bunu adet haline getirmemek kaydı ile cünup olarak bir müddet yatabileceği ve kalabileceği"dir. Bununla birlikte anında yıkanmak ve temiz olmak, ibadetlere hazırlıklı bulunmak müstehaptır.

 

Hadisten cünup olan bir kimsenin gusletmeden ve abdest almadan uyumasının caiz olduğu anlaşılmaktadır.